Khamis, 17 Mac 2011

Dia Bukan Tuhan

last week dpt sms dari sepupu aku kate opah aku kene yg 'tarik' tue.. yg mcm sawan tue..

anak mata ke atas, tangan kejang, mulut keluar buih..

panggil ambulance, bawak gie HUKM..

info - opah aku baru lepas operate di kepala utk keluarkan tumor.. recovery progress adalah lambat due to age factor.. sebulan ddk hosp..

but 5 hari lepas, doc bg bawak balik rumah.. home care.. nurse akan dtg dn tukar semua tiub yg attach dkt opah aku.. plus buat sedut kahak..

so, aku yg kebetulan dkt shah alam rush ke HUKM sbb sepupu aku kate opah adalah tenat..

took me 20 minit dari shah alam ke HUKM.. nasib jln tk jemmed..

smp hosp aku tgk pakcik makcik kazen semua dh ader.. yg lain semua otw.. tgh2 tgg tue, doc panggil bapak aku masuk dlm emergency.. pakcik aku pn masuk sekali..

lepas 10 minit dlm tue, bapak aku ngan pakcik aku keluar dgn mata merah.. gosh tis is not good..

bapak aku ajak semua family members keluar dari emergency tue..

doktor bagi 2 pilihan:

i) guna alat yg kat bawah nie.. aku tatau name dia tp kite selalu tgk dlm medik punyer citer cth ER, kl jantung patient stop, dia guna menda nie..


ii) biarkan dia pegi secara semula jadi/ perlahan lahan..

**tears** semua jd diam, semua tatau nk kate ape semua tau nanges saje.. kami semua pilih biar dia pegi pelahan-lahan..

doktor kate opah aku dh tade harapan.. doktor estimate 2 hari saje opah aku blh bertahan..

punce : sawan, at the same time dorang kesan ader heart attack and pneumonia.. her lungs mmg dh teruk kene kuman..

there's nothing yg dorang boleh buat kecuali bagi antibiotik yg paling kuat and the rest depends on opah aku punyer ketahanan..

i called tarzan and daus to come over.. pakcik makcik lain semua contact sesape yg dpt.. doktor suggest panggil semua family member yg lain utk jumper opah..

prepare for the worst.. berkampung la kiteorg anak beranak dkt wad 6j HUKM tue smp ke 4, 5 pagi.. doktor bagi pelepasan utk kes kami nie.. tengs doc!

sekarang dh 5 hari opah aku bertahan.. alhamdulillah.. even doktor kate keadaan opah tade perubahan..

but u know what.. opah aku dh celik bukak mate eventhou kiteorg tatau dia sedar atau tk sebenar nyer..

tp kl panggil dia, anak mata dia akan cari suara tue..

kiteorg dok la becakap cakap ngan dia sbb doc kate dia blh dgr suara kiteorg..

cepat sehatla.. bosan la ddk hospital.. balik rumah nnt kite anyam ketupat la (sbb a day b4 dia kene tarik tue dia mtk nk rebus ketupat.. dh nk raye kate nyer wehhhhh), hacks sebalang la (she's a big fan of hacks and aku janji nk beli kt dia hacks satu balang once dia sehat dari operation tumor dia hr tue)

so, sekarang kiteorg semua dlm setenby mode.. dlm kete masing2 ader beg baju..

bukan la mtk yg bukan2.. tp just incase.. of cos kiteorg mengharap dia opah aku sehat mcm biasa.. blh dgr dia pok pek pok pek (skang sudah tau kemana tumpah nyer kuah???)

aku pn yg sepatut nyer gie kursus jumaat nie pn terpaksa back-off.. tamoh pegi.. pegi pn tp susah hati buat menda..

so, hari hari adalah berdebar.. henpon mmg sentiasa lekat dkt tangan.. asal bunyi tepon ajer mst jantung rase nk gugur.. lagi2 kl call dkt screen keluar daddy or solihin..

ok la.. tolong doakan yer opah aku sehat sejahtera..

salam..

Tiada ulasan: