Jumaat, 7 September 2012

PHUKET Trip

Assalam dan salam 1Malaysia!

spt yg aku aku citer, raya aku kl nie kurang feel.. salah satu sebab adalah tarzan udah merangka satu holiday trip ke Phuket..

boleh la dikatakan honeymoon sempena wedding anniversary yg bakal msk tahun ke-4 bulan oktober nie.. insyaAllah..

pastu aku rasa mcm sempoi gila time nk merangka holiday nie.. aku tgh masak lauk berbuka, tarzan dok saje2 tgk website air asia..

pastu member tepekik telolong panggil aku.. igt ape.. punyer semangat aku belari ke dia dgn bawak senduk sekali..

dia tanyer lebih kurang ok ke tak (gile ko jawab tk ok?? gie holiday tueee), bsk nyer pegi keje, tgg cuti aku lulus (cuti dia dh lulus awal2 dh), terus beli tiket..

cincai gile.. pegi 26hb sept.. balik 30hb sept..


aku becinta gile nk mempacking brg.. seriau paking cuti raya hari tue tk setel lagi sambung plk dgn packing barang phuket.. nk ajer aku ajak tarzan pegi belenggang, kt sane baru beli baju bagai..

mmg tk dapat la khennnnn..


flite tarzan amik pkl 7.30 pagi atas cadangan aku.. gile tk sabar kan.. bukan ape.. kl amik ptg2 sgt kang, dh rugik satu hari.. tue pn kl flite tk delay.. dibuat nyer delay?? haruu..

dr rumah amik teksi ke LCCT.. kiteorg book teksi pkl 5.00 pagi.. teksi smp 5.30 pagi.. nasib tarzan call dlm pkl 4.50 pg tue..

teksi driver tue boleh jawab "PAGI KE BANG".. eyh.. eyh.. eyhhhhhh.. meh akak sekeh kepala kau sedas.. masa amik details tk dgr elok elok nie..

time dia smp, member ye ye mtk mahap.. tarzan simple ajer dia cakap:

SAYA TAU MACAM MANE, PUKUL 6.00 NK SAMPAI LCCT..

nasib tarzan dh buat online check in.. tinggal nk check in bag ajer..


sepatut nyer, perjalanan is about 1 jam 25 minit.. tp gamak nyer pilot hari tue telebih semangat nk terbangkan kapal, terus jadik sejam ajer perjalanan.. punyer la laju.. 25 minit awal okeh..

bertolak pukul  7.30 pagi, sampai sane pukul 7.30 pagi jgk.. hahah sane lambat sejam.. kire waktu malaysia kiteorg smp at 8.30 pagi la..


stay dkt KALIM PLACE.. dkt PATONG TOWN.. book thru internet sajor..  hotel nie hotel baru.. swimming pool pn tgh nk buat..

owner adalah islam.. cantekkkk... pastu bilik hanya 600 bhat semalam yakni RM60.00 satu malam.. lagik chantekkkkk...

elok smp hotel, reception kate boleh check in terus sbb blik mmg kosong.. alhamdulillah.. kl tak, kiteorg ader backup plan baek punyer..

igt, sementara nk tgg check in, kiteorg cadang nk sewa motor, usha PATONG TOWN.. tp dh alang alang boleh check in terus, kiteorg lek lek guling guling atas katil jap.. dlm pkl 12 mcm tue kiteorg kuar carik makan dn carik pasal.. ;p


pengangkutan utk jenjalan kt sane, kiteorg sewa motor.. 400 bhat sehari = RM40.00 sehari.. ok la.. sewa dgn hotel.. senang.. masuk ajer bil nnt..

sepanjang kt sane, bejalan mmg bawak map ajer.. asal jalan sket, benti tgk map.. baru la pelancong kan!!

total, kiteorg 5 hari, 4 malam kt sane.. 3 hari terawal, dibantai nyer hujan.. monsun season.. bukan hujan manja manja okeh.. siap angin ribut bagai.. ombak laut, kl tengok, boleh gugur bulu roma.. takot nengok nyer.. dh la laut dgn jalan raya dekat ya hamat!!

baju mmg pakai bajet bajet.. mane yg tk basah sgt kene timpa hujan, aku campak sidai dlm bilik air.. bg kering.. sok blh pakai balik..

map reading walau di mana saja anda berada ;p

eyh, gambar aku tak ikot date yer.. nnt panjang plk episod N3 phuket nie nnt.. aku sort ikot aktiviti/ tempat yer..

PATONG TOWN/ BEACH
promo sukan tinju dorang.. gile stylo pakai van dgn pembesar suara jer.. kl sesapa nk pegi in future, nk tgk mat saleh bertumbuk dkt thai, sila pegi dkt STADIUM BANGLA ROAD..


PATONG TOWN/ BEACH nie sgt havoc.. sgt banyak lampu dn banyak muzik.. loud city i should say :).. pastu byk pub.. malam mmg havoc, kuat gile bunyik muzik.. kl nk tgk pak arab dgn mak arab buang tebiat, blh tgk dkt sini.. hahaha..

byk jual cenderamata.. baju, keychain, beg tangan, beg luggage, gelang2, lukisan.. mcm mcm adoooo.. cantik cantik semua.. tgk mcm kasut kt atas tue.. sbg pencinta kasut, harus aku rembat satu.. sawan aku tgk cantik and colourfull belaka..

tp sane brg mahal wooo.. mcm kasut tue, satu tue kire RM50.00 sepasang dia jual.. aku godek godek sket price dia, borak borak sket dgn mamat tue, terus dpt RM30.00.. tue pn aku rasa mahal..

tp tarzan kate kasut tue unik.. kt mesia tade.. amik ajer la..

tp PATONG BEACH tk cantik sgt.. ombak pn besar besar.. angin kuat.. tk sure sebenar nyer boleh mandi ke tidak dkt situ.. tp aku tk selamba ajer minah dgn mamat saleh tue mandi.. siap yg memancing pn ader..

jarak laut dgn jalan raya mmg dekat.. no wonder masa tsunami dl, habis kene sapu.. sbb memang dekat.. pastu dkt tepi2 tue, ader jualan.. mst best yg meniaga tue jual tepi jalan dapt rasa angin laut selalu..

kt sane ader teksi or tut tue.. cantik2 okeh tut tut dia.. lampu dh mcm kete berhias.. tue blm msk warna tut tut... ader warna merah, hijau, biru, silver.. siap pasang speaker.. skali dia pasang radio, hamekkk.. boleh pekak tinge kau.. berdentum dentam.. tarzan usha, dari hotel yg kiteorg duduk tue ke town dgn naik tut tue cost about 400 bhat or RM40.00.. mahal..

baik sewa motor.. satu pulau ko boleh bejalan sehari suntuk..

MAKANAN


tueee dia!! smp tang makan, berduyun duyun gambar.. nie pn ader aku skip.. sblm air liur aku bejejeh.. ;p

kt sini mmg haven dgn seafood.. ko langkah setapak, seafood.. lagik dua tapak kang, seafood balik.. tp mlm la.. rege blh tahan mahal..

pastu yg halal food, mcm susah sket kot nk cari.. kl tau, senang.. tp yg tercanggak canggak mcm kiteorg nie, hazab sket.. sbb kiteorg kt sane, tk pakai tourist guide.. tourist guidekan diri sendiri ajer kiteorg nie.. berpandukan map dgn tanya2 org hotel..

indikator nk tau halal ke tidak, ader lambang bulan dan bintang.. tk pn dia tulis halal situ.. nk selamat, kiteorg makan kedai arab.. tp sane, makan mahal wooooo.. bayangkan dua orang makan, RM202 (lauk arab), RM90 (lauk arab), RM199 (seafood), RM24 (lauk kampung) and so on.. bukan kiteorg makan portion besar or mahal2.. tp mmg sedia mahal kt sane..

ader satu kejadian ngeri.. tarzan ajak makan dkt satu gerai nie.. sbb nampak gambar bulan dgn bintang kan.. baru nk turun motor, mata aku tertenggok kedai sebelah.. betol betol sebelah.. 10 langkah pn tk smp.. ko tau jual ape??

BABI SALAI okehhhhh... kembang tekak aku.. cakap dgn tarzan, terus member start motor, vroooommmmm!!!

along PATONG TOWN tue, byk org jual crepe.. kt sane mmg femes crepe nie.. dorang letak pisang, letak hersye, letak crushed almond.. uuuiiiii sedappp naw aku tgk..

tp mimpi la nk makan.. tarzan tak kasik.. 3 hari aku dok kenen kenen bagi signal nk rasa crepe tue.. haram nyer dilayan permintaan aku.. dia kate tk bersih.. takot sakit perut.. kempunan terus acik nakkkkkk.. nasib phuket tadak batu belah batu bertangkop..

ouh, kt sane bfast hotel tk provide.. sendiri2.. kl nk jgk, kene order.. baru dia masak.. dapur dia, alahaiiii tk besor mane pn.. sempat la aku intai time ulang alik nk ke bilik.. dapur masak pn mcm dapur msk rumah aku.. heheh

solution, kiteorg beli biskut, buah dgn milo instant utk bfast.. boleh la alas perut sementara nk nunggu time lunch..

kl nk lunch murah2 and sedap2, masuk dkt kawasan perkampungan islam.. dkt KAMALA BEACH, BANG TAO BEACH, NAITHON BEACH and several perkampungan komuniti islam..

yg RM24 kiteorg kene tue, makan dkt BANG TOA BEACH la.. mmg gerai orang islam.. gerai pn tepi masjid.. rasa selamat nk makan.. siap tarzan puji sedap awak sedappp.. rindu la tue dgn lauk mesia!

hehehe

eyh.. dh tiba waktu balik.. nnt aku sambung yer..

chiow!

Tiada ulasan: