Khamis, 10 Mac 2011

Kuih Tiram Nomei Nomei Alolololo

agak agak kiut tk tajuk kt atas??? aku rase mcm nyampah ajer..

hahaha vongok sendiri bagi tajuk sendiri nyampah..

al-kisah nyer.. eh, korang tau tk kuih tiram tue?? yg dia salut dgn gula tue.. time raya dkt kampung kampung selalu ader...

tp kenapa umah opah aku tk pernah nyer ade eh???

sedap kan kuih tue.. mmg favie aku tue.. tp nk membuat nyer, hazabbbb idok la teman.. nk kene menguli lagik..

pastu nk kene menggulung, pastu nk kene potong plk pastu uli balik.. tk payahhh.. amik jln shortcut sudahhh..

order.. hahahahah ellehhhh ntah2 korang pn same.. kan?? kan?? kan??

tp tahun ini tidak lagi.. sila buat sendiri sbb aku bakal menunjukkan korang cara paling senang nk mampos membuat kuih nie.. tp versi mini la.. amik seketol ngap masuk mulut..

jom!!

bahan:

kulit popiah yg besar tue..
tepung gandum (dibancuh dgn air sket - bertindak sbg gam)
gula castor or gula biasa tue di blender halus
minyak utk menggoreng - minyak baru heh!! jgn ko santak minyak goreng ayam!!!

cara2:

gulung kulit popiah... dkt ujung tue, gamkan dgn tepung gandum..


ini machiam yer bila sudah gulung.. lepas gulung tue, biarkan kejap nk bg 'gam' kering.. tutup dgn tola lembap nk elakkan kulit popiah kering..


pastu potong serong serong ini machiam.. jgn tebal sgt, jgn nipis sgt.. sedang elok sajee yek!


pastu kite goreng dia bg ranggup dan warna kegolden-goldenan (cemar bahasa!)


bg jadi ini machiam yer.. toskan dn biar sejuk sket sblm ko gaul dgn gula castor..

tp kl tapak tgn ko setendet keras mcm kulit boya, silakan la panas panas tue menggaul..


ini machiam bile sudah gaul dgn gula..

model berjambang sedang menikmati kuih TIRAM NOMEI NOMEI ALOLOLOLO..

dh, ape lagi.. pegi beli kulit popiah!!

chiow!

2 ulasan:

ita cutevirus berkata...

aaawww....
jambang... tak tahan tol la ko ni...

Razila berkata...

hahah betol aper.. takkan aku nk kate rumput rumpai plk yg tumbuh melata dkt muke laki aku..

wakakakakakkakakakak (matik aku kene swing ngan mamat nie..)