Isnin, 28 Mac 2011

Peach Triffle



sabtu kelmarin aku buat peach triffle for the 1st time..




woohoooo sepatut nyer coctail triffle tp salahkan maidin sbb tk restock brg dia awal2.. heh.. udah tau ujung bulan org bagai menggila beli barang, top up la setok awai2..




nasib ade peach.. kl tk, ke lautttt la jawab nyer triffle aku..




ouh, buat utk bawak gie umah kakak ipar aku.. dia buat acara MARI MELANTAK sehingga terdampar laksana ikan paus.. kenyanggggggg dosssss..




simple gile.. aku google ajer resepi nyer.. tp tk hengat la kt mane.. aku rase dkt myresepi kot..




meh aku share ngan korang..




bahan:








3 sudu tepung castard (aku durhaka guna 5 sudu)


1 tin susu cair


kek gulung (suke tekak korang perasa ape)


1 sudu besar gula (sekali lg aku durhaka guna 5 sudu gula baru terasa manis)


1 paket agar2


peach/ fruit coctail (sila simpan syrup dia okeh)


1 1/2 cawan air sejuk (buat bancuh tepung castard)




cara:




potong kek dn susun dlm bekas.. basahkan kek tadi dgn syrup dari peach/ fruit coctail td.. kendian susun peach/ fruit coctail atas kek..







aku guna kek cekelat.. dh tue ajer yg ader.. tp kl dpt yg perasa stoberi or oren ke, mst mantop berganda ganda rase dia.. :p





stakat nk makan anak branak, tk yah lokek la.. ko letak la bebanyak sket buah nyer.. ko gak yg nk mentekedarah gak nnt..



tp ingat, jgn habiskan plk.. tinggal sket utk hias time finishing nnt..


masak susu cair dgn gula tadi.. api perlahan.. kacau2..


sementara nk tgg susu tadi gelegak, bancuh tepung castard dgn air sejuk.. bile susu dh gelegak, tuangkan bancuhan castard td dlm susu..



kacau smp castard likat or pekat.. jgn leka.. kang hangit bawah dia kang..


bile dh pekat, tuang castard tue atas buat peach yg ko dh siap susun dlm bekas td.. pastu, hias dgn peach/ fruits coctail atas dia.. dh jd triffle..






chop chop lek lek.. nie blm habis lagik.. masak serbuk agar2 dgn satu liter air.. kl nk bg agar2 tue berasa, tambahkan lg dgn setengah cawan syrup peach/ cocktail td..


agar2 atas tue mcm lembik2 sket tk pe.. dari keras kedegung, ko feeling feeling kunyah getah sekerap nnt.. agak2 dh pekat agar agar 2, angkat dn tuang atas triffle td..



masukkan dlm petiais dn tgg smp sejok..




sila ngap!!


selamat mencoba!!


chiow!


p/s : kl nk amik resepi nie, amik yg aku dh warnakan dgn warna pink tue.. yg tue info.. yg lain semua aku merapu kepundeng marang sekeperrr :p

Tiada ulasan: