Selasa, 27 Disember 2011

Chicken Wing Panggang Sempoi..

skang nie tgh musim tanak makan nasik.. ellleeeehhhhhh diet la tue.. tk hade makne nyer..

sbb aku nie jenis telan ajer semua ;p.. mmg sggh mission imposibble la kl kate nk diet tue..


oleh kerana aku tanak makan nasik, dgn tarzan tarzan skali tk makan nasi.. padan muke.



dinner aku malam tadi.. chicken wing panggang sempoi..


nampak yummie dan juicy kan??? mmg pownnnn.. nie member aku ajar.. dia plk belajar dari resepi KAK FILANIE.. blogger musti kenal sape KAK FILANIE nie..


anak anak dia chomel gilos nk nk si amani tue.. ringan ajer tgn aku nk picit beliau smp kemek ;)


tp aku twist kan sket dr resepi asal.. biasa la.. nk tunjuk pandai.. baru la masterchef!!


aku share resepi eh..



bahan nyer **sukatan korang agak2 ajer yeh..**


chicken wing (aku buat 6 ketol)


sos tiram (aku taruk 3 sudu besar)


kicap


madu


bawang putih (aku buat 2 biji dn cincang.. kasar @ halus sukahati)


black pepper


oregano/ thyme


rosemarry








campur semua bahan dan gaul sebati..





cover dgn foil dan hantar kepak ayam lepak dlm petiais..



setok foil kt rumah dh habis.. tadah pinggan ajer buat cover.. janji setel masalah..



aku peram dlm pukul 3 ptg, pkl 8.00 malam aku setat masak..







dh malammmmmmmm.. nie pkl 8.00 malam nie..



susun ayam dlm bekas, dn tarukkan butter sket..



ape lagi??? bakar la smp masak... aku semalam campak dalam microwave oven ajer.. malas nk punggah oven dr setor..




lgpn, cepat pn cepat.. dlm 20 minit :)







buat sket fresh salad.. dressing dia 1000 island.. tade 1000 island??? no worry no worry.. buat sendiri yer adik adik.. tk yah kelam kabut pegi kedai..


mayonis + sos cili + oregano = 1000 island



dh setel.. ayam tue blh cecah dgn sos thai.. kl tgk betol2 gambar 1st tue, mcm ader brown sos kan..




okeh, nk buat brown sos adalah senang.. masa bakar ayam kan ader lebihan bahan marinate tue dkt melekat lekat dulang..





cara nyer :




amik 1 sudu besar tepung.. tabur atas bahan marinate tue.. tambah dgn air panas (betol betol panas).. gaul smp sebati.. nk cair, taruk air banyak.. nk pekat taruk sket ajer air.. kl perlu garam, taruk..



dh siap.. kacang ajer kannnn..




ok.. sape nk cube silakan..




chiow!

Tiada ulasan: