Rabu, 20 April 2011

Masak Pisang Ape Ntah Name Dia..




bole terima kah tajuk N3 lost gila seperti di atas??



nie adalah kerana smp skang aku tatau masak pisang jenis apakah yg aku msk hari ahad tue..



Member aku yg ajor.. tp yg magic nyer, dia pn tatau apeke name masak pisang tue..



tp dia ader sebut PISANG CENDERASARI.. aku google jumpe PISANG BRUAS..



mak fenin..



tp hasil adalah sedap :) ai loikeeee.. tarzan pn suke gak tp ader sket dialog 'geli geliman tinge mak'..



kendian aku citer..



bahan2:



4-5 biji pisang awak (aku panggil pisang tetek muwahahahah)


santan sekotak


1 1/2 sudu tepung gandum


garam secukup rase


minyak


daun pisang (kl ader)


gula




ce cite ce cite mcm mane nk masak nyer :



pisang belah 2.. sblm tue, susun daun pisang dlm loyang.. sapu sket minyak atas daun pisang tue.. atur kan pisang..



pastu, tabur gula atas pisang..










ini machiam yer anak anak..



dlm bekas lain, bancuh tepung dgn santan smp tk berketol ketol.. suke hati la nk guna sudu ke, garpu ke, whisk ke.. tp tolong la jgn over smp pakai mixer.. masukkan garam secukup rase..



pastu simbah atas pisang..







ini machiam aaaaaaa..



pastu kukus selama 30 minit or smp santan masak..



angkat keluar, hidang terus dgn loyang-loyang (nie aku la.. kl korang terer blh kuarkan letak atas serving plate lain, silakan..)



hasil nyer..













rase dia tk same lgsg dgn pengat pisang okeh.. dia more lemak2 sket, manis manis sket.. sedap.. aku suke




skang, terima la dialog 'GELI GELEMAN TINGE MAK' (time mkn pisang nie)




aku : ok tk yang? blh terima (pisang tue)??




tarzan : noap.. tk boleh..




aku : nape?? sedap aper.. menda la awak nie.. nie makanan kampung tau.. makanan tradisional nie..




tarzan : saya kan org bandar.. (mujur tk tegolek kuar pisang dlm mulut aku!!!)




aku : hek elleh mamat nie, stakat bandar dkt selayang sane, depan batu kep, ntah kg menda tah lagik nak keycoh.. hahahahah.. lain la mcm saya.. dlm IC satu perkataan kg pun tade.. setedi ajer seksyen 17, shah alam.. (miyahahah rasekan..)




tarzan : hahahahhahah belagak..




sekian.. weh, tp jgn la marah aku buat statement gitu eh.. tue nk kenekan tarzan ajer.. batu kep tue, bandar gak :)




tp, dlm pada 'tak boleh tak boleh' tue, 3 keping ajer dkt aku, yg lain semua wassalam masuk tekak dia..




hebakkkkkk tekak org bandar..




aku : nie, dh selesai nie, lain kali boleh buat lg tak resepi nie???




tarzan : boleh boleh boleh...




laju jawab bangggggggggggggggg ;p




chiow!


p/s : kampung ke, bandar ke, kite kan same.. kite kan ORANG MALAYSIA :)

Tiada ulasan: