Khamis, 7 April 2011

Masam Manis Mode Yawn!!



tk habis lg okeh semangat masam masam manis dkt dapur aku tue..


lepas kek masam manis, mari masak IKAN TALAPIA SWEET SOUR..


semalam punyer dinner..




rezeki gath hari tue.. tuan rumah bekalkan kiteorg sorang 2 ekor ikan talapia.. siap siang okehhh...


terus rase terharu.. semoga tuan rumah laki bini sentiasa dilimpahi rezeki Allah SWT hendak nyer.. Amin..


smlm awal2 pg sblm gie keje aku dh campak ikan nie masuk peti bawah.. kasik defrost sket.. by the time aku balik, elok ajer ikan dh lembut.. tinggal nk buang sisik ajer..


hamik kau... berterbangan sisik semalam smp naik ke muke.. nasib tk masuk mata... kl tk, kasim selamatttttt...


aku masak kuah dl... ikan goreng time time tarzan nk balik.. dia suke mkn yg hot hot u..




semua setok setok sayur aku campak dlm nie.. setel..


lps tue lepak dpn tivi jap.. agak agak tivi bodo ajer rancangan dia, aku gie mandi manda..


pastu baru goreng ikan..




biar dia bersiram dlm kuali tue smp garing garing gitu.. baru kruk krak kruk krak kl makan..


elok ajer ikan cecah ajer pinggan, tarzan sampai.. rite on time bebeh!!! terus siram dgn kuah plk..




siap!!!! aku masak lauk nie ajer semalam..


situ la lauk, situ la sayur, situ la kuah... muwahahah durhaka durhaka..


sape2 yg rase nk resepi, nah..


3 biji bawang merah **

2 biji bawang putih **

hallia (besar ibu jari dipotong panjang) **

serai (dititik) **

2 biji cili api (ketuk) **

3 sudu besar sos tomato

2 sudu besar sos cili

1 sudu besar sos tiram

sayur yg menjadi idaman hati

garam

gula (optional)

air (ikot korang nk kuah byk atau tk)

ikan (sila goreng siap siap)


cara :


tumis bahan bertanda ** smp naik bau... kemudian masukkan semua sos.. kacau sket2 smp dh sebati dgn bahan tumis, masukkan air.. kacau lg smp mendidih.. masukkan sayur idaman hati.. perasakan dgn secukup nyer dgn garam dn gula.. tgg mendidih..


letak ikan atas pinggan lain dn tuang kuah atas ikan.. settel.. selamat mencobak!


chiow!

Tiada ulasan: