Selasa, 26 April 2011

Untuk Mu Wahai Sang Suami

"Seorang suami wajib membayar nafkah kerana Allah mengamanahkannya. Ia adalah ibadat yang mesti ditunaikan oleh pasangan yang sudah berkahwin.

Suami wajib memberi nafkah kepada keluarga mengikut kemampuannya, berdosa hukumnya bagi suami yang menahan nafkah ke atas orang yang di bawah tanggungannya.

Nafkah terbahagi kepada dua iaitu nafkah batin dan nafkah zahir. Nafkah batin adalah tuntutan naluri semula jadi dalam mengadakan hubungan seks manakala nafkah zahir pula adalah meliputi perkara-perkara seperti perbelanjaan keluarga terutamanya makan minum, pakaian dan tempat tinggal selain keselamatan dan perlindungan.

Nafkah wajib diberi secara berterusan selama mana wanita itu masih isterinya. Walaupun nafkah adalah tanggungjawab suami, isteri boleh membantu di mana yang sesuai.


Sumbangan isteri kepada keluarga ini dikira sebagai sedekah yang akan dibalas dengan ganjaran yang besar oleh Allah."


aku dh beberapa kali melihat keruntuhan rumah tangga yg berpunca dari kegagalan si suami melunaskan tanggungjawab NAFKAH ZAHIR kepada si isteri..

NAFKAH BATIN jarang yg kantoi nyer.. ;p


aku ader pegi satu program yg dianjurkan Kementerian yg menyatakan:


ADALAH HARAM BAGI SEORANG SUAMI MENGGUNAKAN DUIT SI ISTERI TANPA KERELAAN SI ISTERI.. wallahualam.. betulkan kl aku salah.. mane la tau kot2 aku nie tesalah dgr..


tp konsep nyer, zaman sekarang nie, kl tk dibantu si suami, mau dia tdo mata tebukak memikirkan kos sara hidup yg melantun lantun tinggi nyer.. so, sebagai isteri, redho la.. bantu la mane mane yg patut walaupun hanya utk sekecil2 bantuan.. atleast dpt meringankan beban :)


tp, nie tk bermakna la si suami blh lepas tgn ajer bile si isteri dh volunteer nk menolong.. wahhh amik chan nampak..


habis, dh bini yg bayar semua dari A to Z apekehei nyer yeop??? dari makan mulut sendiri, mulut kau ngan mulut anak anak pn bini yg kene carik..


baik la cantas ajer telo ko tue simpan dlm gobok.. jgn itew machiam la baiyya... nehi nehi kabhi nehi okeh..


ape yg penting, BERKERJASAMA!!! ~wonderpet!! wonderpet!!~


dn utk aku, syukur pada Tuhan, aku dikurnikan seorang suami yg memahami tanggungjawab dia sebagai pemberi nafkah baik dari segi zahir dan batin.. :) **insyaAllah**


dia bagi aku amik, dia tk bagi, aku mintak.. hahahahaha..


aku turut mengharapkan yg terbaik jgk utk korang..


chiow..


p/s : nk hujah hebak hebak kang, aku bukanlah org pandai agama naw.. kang tesalah kang, lagik kene hentam.. jadi nyer, N3 ini hanyalah sbg ingatan utk diri sendiri dn suami..

Tiada ulasan: