Rabu, 8 Jun 2011

Spring Rolls Toing Toing





sebenar nyer, udah lame jgk niat di hati nk menjamu anak tekak dgn spring rolls atau kate org melayu nyer popiah..

tp asikkkk la terposponed.. tp ptg ahad hr tue, dgn azam yg membara dan tekad yg jitu, jenuh la mak nie mengspring roll kan diri di dapur..

buat melantak ptg2 dpn tivi sesambil borak borak laki bini..


pd sesapa yg tk reti lg nk buat spring roll nie walaupun pd aku kurang wajar kerana sgtla senang nyer, meh aku bgtau mcm mane..


sonang bai tueee (kl resepi aku mmg setendet senang belaka.. resepi org maleh!!)

bahan:

kulit popiah
carrot
togeh

telur

tepung gandum yg dibancuh dgn air sket (bertindak sbg gam)

minyak utk menggoreng




kulit popiah.. sila basahkan kain yg bersih dan perah smp lembap2 sket uk cover kulit popiah.. tk kalu, nnt kulit tue kering cepat koyak time nk menggulung nnt..




carrot sila parut.. togeh sila celur dlm air panas yg ditambah dgn garam.. campurkan kedua-dua bahan.. eh, kl korang ader sengkuang pn, blh taruk..

aku tk reti nk santak celah mane sengkuang dkt putrajaya nie..




sila buat telur hancur.. scrambled eggs omputih kate.. tue, kt blakang tue tepung gandum yg dicampur dgn air.. utk jadik gam..



mari kite mulakan acara lipat pat siku lipat!!







sila tgk gambar eh.. tau kan cara nk lipat pat siku lipat dia??? kl tk reti, gie cari dkt Youtube ;p






yg dh siap lipat..






yg dh siap goreng..





yg dh siap kene ngap!!


sos dia sukehati nk pakai sos ape.. sos biasa ke, sos thai ke.. janji sedap kt tekak ko..


aku pakai cili belen nasik ayam hr tue.. tggl reheat jer..


senang tk??


chiow!!


p/s : aku rase setting blog aku nie dh sewel.. penat aku set elok2, last2 beterabur jgk time publish.. redo ajer la..

Tiada ulasan: