Selasa, 17 Januari 2012

Tempoyak

yerrr... hero kite pd hari ini ialah tempoyak..




hero kita nie, pahang mari talak sombong munyer.. pemberian bff opis.. tp bau diaaa... perghhhhh.. kuat gilos..

dlm byk2 tempoyak yg aku kenal, nie la yg plg mengganas bau nyer.. dh balut dgn suratkabar berlapis lapis pun, still bau dia menerawang dn bertebaran..

maka, paham lah aku bila bff kate dia mcm nk pingsan bawak tempoyak dlm lift time nk dtg keje.. bukan pingsan sbb bau tp pingsan sbb malu.. hahahaha

nasibbbbbbbbb smlm time aku balik, tk ramai org dlm lift.. ader pn member opis ajer.. maka, kurang lah sikit rasa malu itew.. auwww..

balik smlm pn, aku tk pasang aircond.. ouh kenot gooo kenot goooo... kl pasang aircond, mau juling bijik mata aku nk menyampai ke rumah.. ;p

dlm kepala dh terpikir pikir dh.. apeeeeeeeeeeeee nk buat dgn tempoyak?? ape nk buat utk kurangkan bau dia yg power gile nie..

takot tarzan bising.. dia tue mmg hover.. bising lebey.. kang kl bab blasah menatang tue, mmg dia blasah sepenuh hati..

maka, beta dpt jalan penyelesaian.. kite masak sajer tempoyak itew..




bahan (sukatan agak2 yer):

tempoyak - aku pakai semua semalam.. ader la dlm 2 cawan tempoyak kot
cili padi - aku guna 10 biji smlm.. kl nk guna cili merah sket pn, silakan.. just to add colour..
ikan bilis - segengam manja
serai - dititik
daun kunyit - racik halus
air
garam

cara:

tumbuk kasar ikan bilis dgn cili padi tue.. pastu campurkan semua bahan dlm periuk dn campurkan sket air..


ini machiam..

masak atas api smp tempoyak bertukar warna ke kuning kuningan n sket likat.. perasakan dengan garam kl perlu..



bile dh masak, ini machiam rupe nyer.. seksi kann ;p

bau tempoyak tadi, mmg gone.. ganti dgn bau daun kunyit.. wangiiii...



sbb tidak tahan dgn godaan si tempoyak seksi, si razila nie pegi blasah makan dgn roti canai.. semua hasil dari faktor2 malas masak nasi..


KAU MAMPU?????

;p


chiow!

Tiada ulasan: