Ahad, 18 September 2011

Sambal Pedas Berapi


nie mmg masakan feberet tarzan.. kl masak yg nie, lauk lain pn tk payah.. penah sekali aku masak lauk nie, pastu ader lauk lain, dia pegi tasbih tepi telinga aku sbb tatau nk makan yg mane..


ape masalah ntah mamat tue.. makan je la dua dua.. kan setel masalah.. ;p


but, i have to warn you.. sambal nie pedas okeh.. aku laki bini pn makan tersok sek sok sek pedas.. siap la pakej air idung semua.. fuhhhhh..


sape2 yg nk terai, aku bg resepi eh..


bahan:


3 biji bawang (aku pakai bawang besar yg saiz dia kecik molek tue) **




bawang yg aku guna kl memasak.. bukan bawang merah..


10 - 15 biji cili api (kl nk telinga lg berasap, tambah cili.. ada brani??) **


ayam/ udang/ sotong/ paru (di masak sekejap dl dlm kuali lain dn ketepikan.. kl buat paru, paru direbus dan deepfry bg garing sket)


1 batang serai diketuk


daun kunyit


2 inci kunyit hidup (kl tade, serbuk kunyit pn bole.. just nk bg warna kuning2 sket) **


gula/ garam secukup rasa


tomato (nk taruk, taruk.. tanak taruk, sudah)


cara2:


blend dgn sedikit air semua bahan bertanda ** sampai hancur.. tumis bahan blend dgn serai sampai garing.. masukkan daun kunyit.. perasakan dgn garam dan gula..


last sekali, masukkan bahan utama ayam/ udang/ sotong.. gaul rata dan tutup api..


sedia utk dihidang..




utk paru sambal nie, sbb tarzan selalu kate nk banyak sambal dia, aku tibai guna 5 biji bawang dgn 21 biji cili api..

hameeeeekkk kau menanges nanges kiteorg makan.. hahahaha..


eh, pada sesapa yg perasan, bahan dia mcm bumbu utk masak lemak kan??? just santan ajer yg tade..


of cos la.. sbb pada suatu hari, aku mmg plan nk masak udang masak lemak.. tgh2 tumis bumbu dia, tetiba mcm malesssss ajer nk potong kotak santan, pastu nk bancuh santan dgn air semua..


malas datang tidak mengira masa yer adik adik.. ;p


so, aku terus ajer masukkan udang, bege sket2 rasa dia, terus hidang..


tarzan tanyer NIE MASAK APE NIE?? aku jawab MASAK BLASAH BLASAH..


senang kan jawapan aku?


dh.. selamat mencobe pd sape2 yg nk mencobe..


chiow!

Tiada ulasan: