Khamis, 18 November 2010

Saya Hanya Mahu 2010 Berlalu Dengan Pantas

amaran pn blogger --> ini N3 benar benar serius dn mungkin panjang..

adalah tidak adil bg saya utk mengatakan bahawa tahun 2010 adalah tahun yang malang buat seluruh ahli keluarga saya :(

mungkin tahun yg mendukacitakan lebih tepat dn kedengaran berhemah..

awal tahun (maaf tk igt sekitar bulan berapa)

opah saya sebelah emak telah jatuh sakit.. sepanjang2 hidup saya, ini adalah kali kedua opah sakit sebegitu teruk.. terbaring seada nyer.. secara jujur, saya sangka opah tiada harapan untuk hidup demi melihat keadaan opah yg begitu teruk..

tapi, perjanjian Tuhan itu maha hebat.. opah survive dan kembali sehat seperti sedia kala cuma daya ingatan dn tahap pendengaran sudah berkurangan.. tp syukur dia masih disisi kami.. :)

Julai

makcik saya (sebelah emak) yg saya panggil Makenda telah pergi menghadap penciptanya setelah hampir 3 bulan (kl tk silap) bertarung dengan kanser.. dn saya bersyukur dapat berjumpa dengan arwah 2 minggu sebelum arwah meninggal.. dapat saya kucup pipi arwah buat kali pertama dan terakhir..

dn berlandaskan peristiwa ini, saya masih percaya masih terdapat lagi cinta yang sejati sang suami yang sanggup berkorban apa saja demi melihat si isteri sehat seperti sedia kala.. ya, itu lah pakcik saya..

November

sekali lagi menyaksikan pemergian makcik saya (juga di sebelah emak) yg saya panggil Makwe.. tp kali ini lebih perit sbb tiada jasad arwah utk kami ziarah.. tiada pusara utk kami kunjungi.. arwah telah menghembuskan nafas dan disemadikan di Mekah Almukaramah.. tempat yg mulia Alhamdulillah sudah rezeki arwah begitu..

sesedih sedih saya, sedih lagi sepupu saya yang menerima perkabaran dukacita ini.. sesungguh nyer, pemergian arwah masih lagi ditangisi oleh anak-anak nyer.. bersabar lah sayang..

namun, tk terlawan rase nyer kesedihan pakcik saya yang telah kehilangan isteri tercinta disaat mengerjakan ibadah haji.. berkeseorangn disana tanpa ahli keluarga di sisi.. tabah hendak nyer ayahwe di sana.. pergi berdua tp balik berkeseorangan.. Allahuakbar..

dan kelmarin (masih lagi november)

kami menerima perkarabaran mendukacitakan bila doktor mengesahkan yang opah (sebelah abah) mengidap tumor yang sudah sebesar BOLA TENIS yg terletak di antara kedua-dua bebola mata opah yg mengakibatkan mata sebelah kiri tidak lagi berfungsi.. dn mata belah kanan hanya mampu berfungsi sebanyak 50% sahaja.. ya tuhan, dugaan apakah ini bertimpa timpa mendatang.. :(

demi mengetahui sifat opah yg sangat sangat penakut, kami sepakat untuk 'menipu' opah supaya dia bersetuju untuk menjalani pembedahan.. kami katakan pembedahan kali ini adalah untuk membetulkan anak mata opah supaya opah dapat melihat seperti sedia kala..

hancur luluh hati bila opah mengadu semalam ---> MATA OPAH DAH TK NAMPAK.. HATI TK TENANG, JIWA TK TENANG.. NNT TK NAMPAK MUKA CUCU CUCU OPAH..

sobbbbbsssss.. dn hari ini, opah telah dimasukkan ke wad di HUKM utk rawatan 'mata' nyer.. semoga opah saya sehat seperti sedia kala.. amin ya rabbal alamin..

its a tough year for my big happy family.. mtk mtk la tak ader lagi perkabaran duka selepas ini.. tk tertanggung rase nyer.. :(

"YA TUHAN KU, KAU LINDUNGI AKU, SUAMI DAN SELURUH AHLI KELUARGAKU DARI SEBARANG BENCANA DAN MUSIBAH.. KAU HIDUPKAN LAH KAMI DENGAN KEADAAN SEHAT SEJAHTERA DAN AMAN SENTOSA.."

amin ya rabbal alamin..

3 ulasan:

wanna berkata...

amin..sabar ya kak yong..maybe ada hikmah yang Allah nak bagi..
moga taun depan kak yong akan dapat banyak khabar gembira =)

..: MuZaiY :.. berkata...

so sad dgn perkhabaran opah enda.. mudah-mudahan opah enda sembuh.. aduhai tahun ni tahun bersedih :'(

jesnita_ns berkata...

sabar le yong...setiap yg berlaku ada hikmah yg kita tak tau...insyallah moga terpelihara le family ko..pasni