Jumaat, 22 Julai 2011

Ciken Naget aka Chicken Nugget




nie chicken nugget yg aku buat semalam.. resepi dpt dkt jintanmanis.com..



tp renyah sket la nk buat.. tk tau la kl korang.. sbb aku nie jenis yg kurang sabar and cepat hilang fokus kl buat benda yg same dalam jangka masa yg panjang..



insyaAllah la nie yg 1st and last aku buat.. :) hahahaha..



time buat nie pun, memula elok ajer saiz nyer.. makin lame makin besar sbb aku nk habis cepat..






tersanggap sanggap aku nk tgg nugget nie sejuk dlm peti ais.. nie tk smp 2 jam pn aku letak atas dulang dlm freezer..



tk blh blah.. mata dh ngantok sgt.. tompang anak mata dgn mancis pn tk jalan..



campak ajer dlm plastik bag.. kl melekat, mmg redho ajer la aku nie..






tp tidak yer komeeee.. pg nie nk goreng, elok ajer nugget nie tk melekat satu same lain..



bagos!!



tue nampak tk isi dlm dia??



jap aku klosap sket..





boleh tahan rasa dia.. just aku rase kurang garam sket la ;p


aku buat double coating.. baru tetarik menarik kau mmg dabomb!!


pd sesapa nk terai, meh aku share resepi dia


bahan nugget:


400gm daging ayam (aku guna ramly berger)

250gm tauhu lembut (yg tiub punyer ngam ngam 250gm)

200gm bread crumb putih (aku tk cukup breadcrumb.. ader 100gm ajer.. so, add dgn 1/4 cawan tepung)

1/2 telur (aku guna sebijik terus.. tk reti nk devide telor jd 1/2 :p)

garam

lada sulah


bahan coating :


telur (pukul sket)

breadcrumb kuning


cara nk buat:


dlm stengah jam, tapis tauhu lembut tue guna penapis teh.. tujuan utk bg air dlm tauhu tue keluar..


kendian, campur semua bahan dan uli sebati.. kl rase telebih lembik, blh campur breadcrumb lg..


masa nk membentuk, celup jari dlm minyak and dkt tapak tgn sekali.. tujuan dia supaya nugget tk melekat lekit dkt tgn..


lepas tue, masukkan dlm telur yg dipukul dan campak dlm breadcrumb warna kuning tue..


pd sesapa nk buat doule coating, ulang blk proses coating tue..


letak dlm freezer barang sejam dua, baru msk dlm plastik dan sok sok nk goreng mcm biasalah yer..


so, selamat mencobak..

Tiada ulasan: