Khamis, 14 Julai 2011

Setiap Masalah Ade Jalan Selesai

kedai kt rumah aku nie, hamat la payah nyer nk dpt supply mcm daun kunyit ke, daun kari ke, daun limau purut ke, daun pandan ke..


kenkadang tepaksa la setat enjin kete pegi pasar dkt precint 16 tue semata mata nk beli daun kunyit.. sakit jiwa kan????


hbs nk buat mcm mane?? nk msk lemak, takkan nk taruk daun pandan plk??? hilang akal??


so, utk mengatasi masalah nie, aku buat spt di bawah






aku keringkan!!! yer puan puan anda tk salah baca saya tk salah taip..


dpt ajer setok (normally ehsan umah mak or kakak ipar), yg mane bertangkai aku leraikan dr tangkai..


yg mane berdaun, aku potong siap2..


taruk dlm bekas asing asing dn mskkan dlm peti ais..


dl aku keringkan kt luar.. means aku letak atas dulang and jemur dkt tpt ampaian.. tp daun mudah rapuh and pecah.. dia jd mcm ranggup gituuuuu..


so, aku terai la taruk terus dlm bekas and campak msk petiais.. and it works.. setel masalah negara aku..


mmg dia akan kering tp daun tue tk mudah rapuh or pecah.. mebi faktor sejuk petias buat daun tue kering and moist at the same time..

hamboooooooiiii kemain btol aku buat fakta sains sendiri.. ewahh..

one thing, JGN basuh.. nk guna baru basuh.. sbb kl basuh, daun basah2 tue ko taruk dlm bekas bertutup dia cepat rosak..


and by the time nk msk, rendamkan kejap daun tue dlm air and koyakkan sket utk keluarkan bau + rasa..


amacam??? ok tk??


pd sesape ada masalah mcm aku, try la.. mane tau it might help :)


chiow!!


p/s: daun pandan tue setok baru aku dpt hr nie.. text bff aku at 6.30am suruh dia cantas pokok pandan mak dia.. tekial kial member tue dlm gelap dok cntas daun pandan.. hahaha time kasih kak die!! nnt nnt cantas lg..

4 ulasan:

sHiReEn berkata...

beb... ko nak daun pandan.. daun kunyit... daun kari..... meh ler amik kat umah aku.. kat umah aku tu dah lebat² tak guna sangat..... sampai layu sendiri jerr... sedih plak aku tgkk..... daun limau purut...baru nak membesar.. pokok durian belanda pun baru nak membiak... jgn sesegan dtg umah aku amik erkk.. hehehe

eMMe berkata...

shireen, kalo me nak jugak boleh??? shiereen dok mane? yong dok persint brape? yong, thanks for good solution, hehehehe...

KasihKuAlRayyan berkata...

comot : laahhh nape tk bgtau awal2 eh.. lps stok aku nie habis, blh la aku dtg umah kau.. skali dtg, rembat utk stok sebulan bulih ka??? hahaha

emme : most welcome dear!

sHiReEn berkata...

emme : bleh jer.. dari kering layu jer.. baik ler korang amik.. hehehe.. umah shireen kat presint 11.. belakang putra damai.. hehehhe

yong : datang jerlah wei.. tetambah lagi daun kunyit aku tu.. dah berlimpah ruah dah.. hahhahaa