Jumaat, 8 Julai 2011

QUICHE..





pd sesape yg tk tau, quiche nie adalah makanan klasik french.. diambil sempena ayat german 'kuchen' yg bermaksud kek..


dimasak menggunakan keju, pastry crust, daging dn sayur sayuran.. bak kate org, suke hati kau la nk taruk ape..



dikatekan sbg 'open pie' sbb on top of it, tidak dicover dgn pastry balik mcm pie pie biasa yg kite tgk tue..




resepi dpt dari allrecipes.com.. tp setendet la.. kite kene peram resepi dia lame lame sket..

tp resepi aku dpt nie, tk pakai pastry crust.. elok la tue.. nk harap aku uli pastry dia, mmg wasalam la jawab nyer..

so, aku bg resepi dia okeh pd sesapa yg nk terai..

bahan2 dgn cara masak dia sket aku ada durhaka.. almaklum la.. nk makan tekak sendiri dgn tekak laki kan.. so, layan

bahan A:

4 keping sosej (aku durhaka guna daging burger sajer.. goreng dn dipotong dadu)
1 biji saiz besar gedabak tomato yg dipotong dadu (nie aku tmbah.. dlm resepi asal tade)
1 biji capsicum dn dipotong dadu (pn aku tmbah gak..)
1 biji bawang kuning yg dipotong dadu
keju cheddar parut
english herbs (oregano or thyme.. nie pn aku suke suke hati tambah)








bahan B

4 biji telur

2 sudu besar butter yg dipanaskan

1/2 cawan tpung gandum

1 sudu kecil garam

1 1/2 cawan susu full cream milk (aku guna magnolia full cream milk yg 445ml)



cara cara:


panaskan oven 175 darjah for 10 min..

griskan loyang yg korang nk guna utk membakar.. aku gris guna minyak jagung sudaaaa..

then, campurkan bahan2 A dalam loyang tue..





taburkan cheese kt atas dn ketepikan..

dlm satu bekas lain, campurkan semua bahan B dan pukul guna whisk sajer..

kemudian, tuangkan bancuhan dlm loyang tadi..




ini machiam yer anak anak..

pesanan penaja : time pukul bahan B tue dgn whisk, end up tekstur dia mcm berketul ketul sket, sila tapis yer time nk curah dlm loyang..

pastu atas dia tabur la dgn english herbs.. nk taruk daun bawang daun sup pun okeh ajer..

bakar utk 35 - 40 minit or sehingga masak..



kate 'kuchen' kan.. heheh harus cucuk dgn cake tester.. ;p




siap!!!



dlm dia..




the way i ate my quiche.. dh name tekak org melayu kan.. harus la dgn cili sos kimball..



french ker, german ke ostrolia sekali pun, ader mak pedulik??


aku super happy bile tarzan suke quiche nie.. fuhhhh cos knowing him, dia mmg tk suke sgt menda2 makan yg pelik2 nie.. :)


nk nk nie 1st time aku buat mendalah nie.. lagik la.. so, bile dia kate sedap terus rase nk nanges golek golek kegumbiraan





pg nie, aku tapau dlm dua bekas.. satu bekas tuk tarzan, satu bekas utk aku..




nk bg jerung jerung dkt opis merasa...



eh, nk tau tk kat mane aku bakar quiche nie??? kl mak aku tau nie, masak la aku..





tgh tgh rumah.. har har har.. senang tk payah belari kejap kejap ke dapur nk cekidawot..



sesambil telentang tgk tivi pn aku blh jeling jeling quiche dlm oven..



muwahahaha..



so, pd sesapa yg berminat, sila la terai..



chiow!

Tiada ulasan: