Jumaat, 10 Disember 2010

Mak Kembali Lagi Dengan Resepi..

hai hai hai hai haiiiiiiiiii.. ai dtg lagik..

kali nie bawak resepi okeh.. kn tadi siang ai dh janji nk bg resepi kek pisang sempoiiii..

sila la terima dan sila la cuba sbb senang nk mamps!! tampar muke sendiri 18 kali kl still malas nk coba.. hehehe

ayomat getset go!

BAHAN :

4 biji pisang sederhana besar (aku derhaka guna 5 biji)
3 biji telur
1 3/4 cawan tepung naik sendiri)**
1/4 tepung jagung
1 cawan gula
1 cawan minyak jagung (kl todosak, minyak masak pn okeh)
1 sudu teh soda bikarbonat**
secubit garam/ secukup rasa

CARA2 :

lenyekkan pisang dan ketepikan

ayak bahan ** dn ketepikan

dalam bowl lain, pukul telur dan gula smp kembang


dgn spatula, masukkan pisang lenyek dan gaul rata

kemudian masukkan bahan ** dan gaul lagi

masukkan pulak minyak masak dn garam.. gaul semua bahan smp sebati..


sementara tue, panaskan oven 160 celcius for 15 min.. sapukan loyang dgn mentega or taruk kertas minyak..

masukkan bahan dlm loyang, sumbat dalam oven dn bakar sehingga masak (aku bakar dlm sejam)

dh selesai, ape tunggu lagik?? ngap la..

ok, selamat mencoba..

chiow..

p/s : aku ada satu menda yg aku selalu buat sblm masak.. nk nk kl mencoba menda baru.. yakni (pergh!)... aku selalu pasang niat.. lebih kurang mcm AKU NIAT MASAK NIE NK BAGI SUAMI MAKAN or AKU NIAT MASAK NIE NK BAGI SI POLAN MAKAN.. kl niat kite baik, takkan Tuhan tk tolong kan?? :)

Tiada ulasan: