Isnin, 24 Mei 2010

Togeh..

semalam aku try test buat togeh yg mcm dkt chiken rice shop tue.. kate si herman nk menu sehat kan..

ha.. hamik.. penat aku perah otak mcm mane nk buat togeh tue.. hahaha poyoooo okehhh..

rase dia mcm 80% nk same dkt yg chiken rice chop tue.. and herman pn comment sedap.. lege hati bila suami puji..

tk hape.. tk hape.. sbg tanda penghargaan, mlm nie ai hidang nasik panas + sambal sardin utk u..

pd sape2 nk try, jom tgk resepi

bahan :

togeh (ikot suke byk mane)
cili merah
bawang besar
kicap cair
air masak sedikit (tk smp suku cawan pn)
sesame oil (kl nk)
ajinomoto (pn kl nk jgk)

cara :

togeh tue celur dl dlm air panas about 3-5 min.. jgn lame nnt dia lembik tk kruk krak la.. toskan.. bila air tos dh yellek, hiris nipis2 cili merah dgn bawang besar.. campur dgn togeh tue..



pastu, amik kicap cair dlm 2 sudu besar.. jgn byk sgt sbb kicap cair nie masinnnn woooo.. kang darah tinggi ko kang.. aku tk jamin.. lg satu, jgn terer terer taruk garam.. tk termakan kang..

tambah dgn sket air.. utk buat kuah dia.. pastu boh la sesame oil, ajinomoto sket.. pastu gaul gaul gaul gaul..

hidang dlm pinggan, letak atas meja makan, tgg aper lagi???

belasahhhhhh..


aku dh suku pertama makan baru aku tingat nk amik gambar.. terus capai henpon.. mak mintak mahap la yer..

senang kan??? tk cecah api pn brg makan ko.. minyak pn tarak..

sehat.. sungguh sehat!!!!

ok chow..

Tiada ulasan: