Khamis, 8 April 2010

Lame Tak Praktis

dl kan, time aku kecik kecik, pizza nie is a new product.. alah budak budak kan... nampak benda baru jer mst nak.. sbb dia mahal (time tue la..), mak aku buat sendiri kt rumah.. aku la tukang tolong nyer.. tugas aku is masak filling pizza tue.. hahahah

ha, taruk la ape menda sekali pun ko nk taruk.. membukit jadik nyer pizza mak aku.. sosej nk, ayam nk, carrot nak, cheese nk banyak leleh leleh, cendawan nk sekebun atas tue.. perghh..

tp since dh senang sket nie, pakai order jer.. haahah tggl la resepi pizza mak aku jadik kenangan sbb anak anak dia dh pandai 1300-888-333 ~ call centre Domino's~..

tp semalam, aku tingin sgt nk makan pizza.. tp yg home made punyer.. yg beli beli nie tetiba mcm tk sedap plk.. ha! jgn pikir KO NGANDUNG KOT YONG.. aku dh check kelmarin.. tk ado.. :(

balik, singgah maidin beli barang.. nasib semua barang ader.. jom tgk mcm mane aku buat.. nie aku buat pakai redah ajer tk ikot resepi mak aku.. kl pakai resepi mak aku, dia masak sume filling tue.. aku malesss...

sape sape nk cube buat, blh la try.. simple yet delicious.. :)

mula mula sila uli tepung.. bahan aku guna:

tepung
1 paket yis (serbuk punyer.. kl pakai yg bar tue, amik half)
planta
sikit garam
air suam (utk larutkan yis)


nie la rupe doh yg baru lepas kene ganyang.. lepas tue, ttp doh tue dgn kain yg lembap.. aku celup kain tue dlm air suam pastu perah.. tgg smp doh naik..

sesambil tue jgn buang masa, masak sos dia..

bahan:

sos prego or sewaktu dgn nyer.. (aku pakai kimball ajer smlm.. dkt maidin stok prego yg tin dh habis)
bawang besar dipotong dadu (dpt pakai bawang besar warna kuning tue lg sedap)
oregano
thyme (kl ado, lagi afdal)
sos tomato (ikot nk masam mane.. aku suke dia masam sket)


nie bahan bahan nyer.. tp kl korang malas gile, just pakai sos tomato and sos cili pn dh okeh dh.. lebeykan sos tomato yer.. tk payah masak.. tonggeng terus dari botol direct ke doh..


sila jgn bertindak bijak dgn menambah air ke dalam sos yer.. korang bukan nk buat kuah speggeti.. kang banjir plk pizza ko kang..


skang doh aku dh kembang.. sebijik mcm tuan dia.. hahaha.. kembang setaman gituuu.. gebuuu ajer..


nie fillings dia.. suke hati korang la nk lambak ape atas pizza ko.. tk ader sape nk larang.. aku pakai daging cincang (sblm tue aku dh masak daging tue dgn bawang putih), carrot parut, cendawan, chiken frank, nenas and capsicum..


nie 'cheese' bedebah!! kl dia cair, makan panas panas, tarik tarik mcm dlm iklan gitu cheese dia.. yawnnnn!!!!






dh setel sume keje campak mencampak.. zassss masuk oven.. bakar 185 darjah selcius/ 30 minit or smp doh masak..

sesambil nk tgg dia masak ranum tue, buat la menda yg patut.. aku mtk tlg herman tgkkan pizza nie sementara aku nk mandi.. dahhhhh pakcik tue terjerit telolong kt luar jamban kate nyer PIZZA DH MASAK.. PIZZA DH MASAKK.. menda la dia nie.. aku nk mandi pn tk tenang.. bukan nyer pizza tue blh larik....

dn hasil nyer.. taddddaaaaa...





telupe aku yg aku kene soft diet mgg nie.. ahhh... dulik... letih aku makan bubur memanjang.. sesekali nk gak makan ranggup ranggup mcm nie.. yummy!


hamik.. pakcik nie tk menyempat nyempat nk tgg sejuk sket dia dh balun.. nasibbb tk kuar asap.. lalalalalalalala..


ok peeps.. sape nk try, try la.. selamat mencobak!


chiow!

6 ulasan:

AIN berkata...

sedap lak ai!
ngiadam acik!nnt nk cube..
thankk ye letak an resipi tu..
hu3!

ita cutevirus berkata...

hhuuii...
yong, pos kat jalan sawi enam sepiring... hihihihi..

Razila berkata...

nur ain : akak utang kt awak post kek tue kan.. nnt agak free nnt akak buat eh!

ita : pos??? hahaha.. nnt aku mtk laki aku merempit deivery kt ko eh!

Tanpa Nama berkata...

huh gambar lain tahan lagi... tapi part bos dah tangkap leleh makan pizza tu yg tak leh tahan ni!

purple_lav berkata...

fuh mabeles...rajin tol masak2 ni..untung incik somi

cik_ah82 berkata...

kak yonggggg..
syedapnya..tingin gak..huhu