Rabu, 14 Julai 2010

Rich Oreo Choc Brownies..

aku dpt resepi nie dh lame dh.. dpt pn dari member baik aku, ROHANI BOHARI..

tengs bebs sharing resepi eh.. lap uuu.. barang barang pn sume ader..

tp yg tk hade, semangat saje.. pecaya la cakap aku.. barang barang nk buat brownies nie, ade la 2, 3 kali keluar masuk dlm peti ais.. dh kuarkan semua barang kang, rase malas plk.. masukkkk la balik.. hehe

tp sabtu **hr yg same herman masak ayam**, herman tarak, keje rumah dh settle, tivi plk tarak cite best, aku bosan, terus kuarkan barang nk buat brownies..

tp banyak btol tragedi nk buat brownies nie.. dlm byk2 resepi yg aku cuba, resepi nie la yg paling banyak cobaan...

cobaan... cobaan.. ini bukan cobaan.. ini betul betul.. cobaan.. cobaan..

nnt aku citer satu satu.. meh tgk brg2 yg diperlukan..



225g kg butter
240g cekelat masak
3 biji telor..
1 sudu teh coffee emulco or nescafe serbuk..
1 sudu teh esen vanila
250g gula kastor
60g tepung
1/2 baking powder
40g serbuk koko
1 sudu teh garam
1-11/2 pack biskut oreo **buang cream dan pecah2kan biskot tue**

cara2:

1st cairkan dl cekelat masak dgn butter.. ketepikan..

2nd campurkan tepung, serbuk koko, baking powder dgn garam.. ketepikan..

3rd pukul telur, nescafe*dh nie ajer ader kt umah aku*, vanila esen dan gula hingga sebati.. pastu masukkan bancuhan cekelat masak tdi.. gaul sebati..

masukkan campuran tepung dan gaul lagik.. last sekali masukkan biskut oreo yg dh dipecah pecah.. bakar dgn suhu 170 selama 45 minit or sehingga masak..

eh, nk kukus pn blh jgk tau.. :)



nie final product aku.. mendak sket tgh2 dia tue.. hehehe.. ke sbb aku cucuk cucuk dia eh?? aku cucuk sbb nk tgk kt tgh2 dh masak ke belummm..

tppppp di sebalik brownies nie ader cerita..

time aku dh habis buat nie, bancuhan pn dh masuk dlm loyang, tggl nk masuk oven, aku kemas and simpan la brg2 sume kan..

tiba tiba aku nampak elokkkk ajer biskot oreo aku lepak sebelah dapur masak.. haiyohhhh?? ape dia buat kt sini?? bukan dia patut join ke dgn kawan2 dia yg dlm loyang tue??

aku lupe seyyyyy... korek la balik yg dlm loyang tue ke mixing bowl.. nk campurkan dgn biskot oreo tue..

nasibbbbb tk masuk oven lagik.. kusss semangat..

tue satu citer.. dh lepas masak sume, dh kuar oven nk sejukkan, time nk hidang, lagik best..

mcm biasa la kan.. kl kite nk kuarkan kek ke hape ke dari loyang, kite akan lapis loyang dgn pinggan kan.. so kek tue akan jatuh dkt atas pinggang.. yer la.. tkkan ko nk biarkan dia jatuh atas lantai puleksss..

so, same la mcm aku.. ouh.. bila aku tebalikkan loyang tue, terasa la brownies tue jatuh.. ouhhh hepi hepi.. jadi nie.. jadi..

sekali ko tau tk, yg keluar tue, just bah tepi tepi brownies tue jer.. yg tgh2 melekat lagik kt loyang.. hahaha mengilai sorang sorang aku kt dapur..

alohh aku lupe nk amik gambar.. kl tk, korang blh tumpang mengilai sekali..

sudah nyer, aku korek pakai spatula ajer yg tgh2 tue.. nk tgk mcm mane rupe brownies aku??

SUMPAH aku tk gigit lagi brownies nie.. hahaha.. nampak mcm kene gigit pastu letak dlm pinggan hidang kt orang kan..

hahahah alahai brownies aku.. tk hape tk hape.. lain kali blh cobe lagik..

tp rase dia bagussss sekali.. tp sedikit manis.. maybe blh kurangkan gula.. :)

anie, kire aku nie pass ke, failed ke???

muwaahahahaha

chiow!

Tiada ulasan: